101 Doelen, te realiseren binnen 1001 dagen. Een aantal kleine eenvoudige dingen - wel realistisch blijven - en wat grotere projecten. Sommige doelen zijn door anderen bepaald. Begonnen op 11 maart 2013, de doelen vind je rechts onder de foto. De groen en rood gekleurde doelen zijn klikbaar, zo vind je de blogupdates over die betreffende doelen inclusief bewijsfoto's (indien toonbaar...)

zaterdag 17 augustus 2013

Eet iets nieuws: Colakip!

Als eerste direct deze disclaimer: Foto's die ik van eten maak zien er nooit smakelijk uit. Ik heb nul fotografeer-eten-talent. Laat dat je niet afschrikken.
Ten tweede: voor mij was het iets nieuws, maar het kan best zijn dat jullie al minstens 117 keer colakip hebben gegeten. If so: waarom is mij dit nooit eerder verteld??

Voor Doel 78 moeten er 15 dingen gegeten worden die ik nooit eerder at. Niet dat ik een lastige eter ben of weinig lust, maar ik betrap mezelf er regelmatig op dat ik voor de bekende weg ga als ik een aantal dingen heb die ik echt lekker vind. Toen ik gisteren op Facebook vroeg wat men zoal ging eten die avond kwam er iemand (zie dankwoord onderaan!) met 'Cola-kip!'. Eerst dacht ik dat hij een grapje maakte - het klinkt immers behoorlijk ranzig als je het voor het eerst hoort - totdat iemand anders enthousiast ging bevestigen dat het inderdaad heerlijk is.
Een uur nadat ik me had voorgenomen om het de dag er na te gaan maken zag ik dat er die avond op televisie ook een korte docu zou worden uitgezonden, genaamd 'Cola Chicken'. Zo hoor je er nooit van, zo zie je het overal.

Cola-kip is makkelijk. Zélfs ik kan het en als ik het kan, kan iedereen het. Voor degenen die het ook eens willen proberen, hier het recept. Je hebt nodig:

- kipfilets, drumsticks, kippenbouten of iets anders kipperigs
- 2 blikjes Coca Cola (géén light, géén Zero, zoetstof wordt bitter en we willen geen bitter!!)
- ketchup
- mosterd
- bruine basterdsuiker
- peper, zout, evt beetje knoflook/sambal/sweetchili naar smaak


Marineren:
Kwak je kippies in een schaal, giet er een beetje cola overheen (niet het hele blikje, gewoon een derde ongeveer), een kledder ketchup, beetje mosterd, schepje basterdsuiker, pietsie sambal, eventueel beetje knoflookpoeder. Lekker husselen en uurtje (of langer) in laten trekken in de koelkast.


Pruttelen met die handel:
Vis je kipjes uit het marinade-goedje. Laat ze even uitlekken, braad ze kort aan, blus het daarna af met de rest van de cola uit het blikje plus een extra blikje (ik had een kilo drumsticks en 1,5 blikje cola dus ongeveer) en doe de marinade er ook gewoon weer bij. Daar doe je dan nog een eetlepel mosterd bij, twee eetlepels ketchup, wat peper en zout en twee eetlepels basterdsuiker. Lekker op het kleinste pitje laten bubbelen zonder deksel, je ziet dat de saus na een minuut of 40 vanzelf indikt tot een zalig zoet donkerbruin kleverig prutje.

--> Mocht de saus al indikken terwijl je kip nog niet goed gaar is, gewoon wat cola er bij. En mocht je kip al uit elkaar vallen en de saus is nog niet dik, vis je de kip er even uit, saus op wat hoger vuur tot ie bijna de gewenste dikte heeft en dan de kipjes weer terug.



Lekker met patat, appelmoes en sla. Patatjes dippen in het zoete sausje is hemels.
De saus heeft geen uitgesproken colasmaak meer, het is een soort zoete barbecue-achtige saus geworden.

Laat het me weten als je het ooit gaat proberen!
Eeuwige dank aan Stefan van H. en Raya L., die mij op het bestaan van Cola kip hebben gewezen. Mijn leven zal nooit meer hetzelfde zijn... *burp*.

Doel 78: eet 15 dingen die je nooit eerder at
Nu: 1 - Cola Kip

2 opmerkingen: